Suomen energiaviisain koulu -kampanja palkittiin neljänneksi parhaana työnä maailman laajimmassa viestintäalan kilpailussa Global SABRE Awardsissa. Kyseessä on paras sijoitus suomalaiselle työlle kilpailun historiassa. Caverionille kampanjan suunnitteli Kurio ja yhteistyössä olivat mukana myös Microsoft ja Oulun kaupungin STEAM-yhteisö. Yli vuoden kestäneen hankkeen tavoitteena oli auttaa koululaisia ympäri Suomen ymmärtämään rakennetun ympäristön energiaviisautta Minecraftin avulla.
”Tämä oli iso, mutta hyvin strateginen hyppy tuntemattomaan. Tuntuu upealta saada siitä tunnustusta – ei vähinten, kun se tulee maailman huipulta”, kommentoi Caverionin markkinointi-, viestintä- ja asiakaskokemusjohtaja Kaisa Korkala. ”Parhaat tulokset saatiin kuitenkin varmasti jo kampanjan ollessa käynnissä, lasten ja nuorten uppoutuessa ja innostuessa energiaviisaudesta luokkahuoneissa läpi Suomen.”
Kampanja toi yhteen kolme täysin erilaista tahoa. Caverion tarjosi energiaviisaan rakentamisen ja kiinteistötekniikan osaamisen. Microsoft auttoi kääntämään opit Minecraftin maailmaan. Pelialusta valittiin opetusympäristöksi, koska se on tuttu lähes kaikille koululaisille ja lisenssi sen käyttöön löytyy liki jokaisesta kunnasta. Oulun kaupungin STEAM-pedagogiikan osaajat auttoivat varmistamaan, että oppikokonaisuus istui opetussuunnitelmaan.
”Tykkäämme tehdä rajoja rikkovaa ja yllättäviä tahoja yhdistävää viestintää”, kommentoi Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Tämä jättimäinen hanke ei olisi nähnyt päivänvaloa ilman kaikkien osapuolten sitoutumista alusta loppuun, läpi pitkän matkan. Jokainen mukaan tullut löysi oman paikkansa tarinasta, koki sen tärkeäksi. Kiitos menestyksestä kuuluu siis ihan jok’ikiselle – ja niitä tässä hankkeessa riitti enemmän kuin missään.”
Mikä Suomen energiaviisain koulu -kampanja?
Vuonna 2023 kutsuimme Suomen perus- ja ammattikoululaiset mukaan Suomen energiaviisain koulu -kisaan rakentamaan energiaviisaita koulurakennuksia. Kisa käytiin Minecraft-pelimaailmassa, ja se oli ensimmäinen laatuaan koko maailmassa! Kisaan palautettiin yli 100 työtä, joihin lapset ja nuoret olivat kehittäneet toinen toistaan kekseliäämpiä energiaviisaita ratkaisuja. Kisa tuotettiin yhdessä mediatoimisto Kurion, Microsoft Suomen ja Oulun kaupungin STEAM in Oulu -verkoston kanssa.
Katso voittajatiimien työt täällä.
Lisätietoja: Kaisa Korkala, Head of Marketing and Customer Experience, Caverion Suomi, kaisa.korkala@caverion.com