06.10.2024 Artikkeli

Caverionin ja Hoasin vastuullisuusyhteistyö perustuu todelliseen tietoon

Caverion on Hoasin talotekniikan ja kunnossapidon pääyhteistyökumppani. Yhteistyön vastuullisuutta kehitetään konkreettisiin ja aidosti vaikuttaviin toimenpiteisiin keskittymällä. Tavoitteena on ympäristövaikutusten pienentäminen toimintaa järkevöittämällä siten, että palvelu pysyy kustannustehokkaana ja korkeatasoisena.

Hoas on pääkaupunkiseudulla toimiva opiskelijoiden perustama yleishyödyllinen säätiö, joka vuokraa kohtuuhintaisia koteja opiskelijoille. Noin vuosi sitten Hoas alkoi tehdä läheistä vastuullisuustyötä pitkäaikaisen yhteistyökumppaninsa Caverionin kanssa. Tarkoituksena oli selvittää, miten yhteistyötä voitaisiin kehittää Hoasin vastuullisuustavoitteiden tukemiseksi. Työssä painotetaan merkittävimpien vastuullisuustekojen tunnistamista ja niihin panostamista.

Marika Nyyssönen toimii Hoasilla vastuullisuuspäällikkönä. Hänen toimenkuvaansa kuuluu tutkia sitä, kuinka Hoas voi tehdä kokonaisvaltaisesti vastuullisempaa liiketoimintaa. Nyyssösen mukaan työn keskiössä on toimenpiteiden aito vaikuttavuus, johon päästään todennetun tiedon avulla.

- Haluamme tehdä tutkitusti vaikuttavia tekoja. Mietimme tarkasti, mihin resurssit kannattaa kohdentaa ja millä teoilla saamme isoimpia vaikutuksia aikaan. Ei sohita ympäriinsä ja tehdä pieniä asioita siellä täällä, vaan fiksusti järkeviä tekoja, joilla on isoimmat vaikutukset.

Onnistumisen kannalta ratkaisevana Nyyssönen pitää sitä, että yhteisiin tavoitteisiin sitoudutaan ja osapuolten välinen vuorovaikutus on avointa. Se edellyttää luottamusta, jota ei Caverionin kanssa tarvitse rakentaa tyhjästä.

- Caverion on Hoasin pitkäaikainen kumppani, ja on tosi tärkeää, että nyt olemme päässeet heidän kanssaan kehittämään vastuullisuutta ihan uudelle tasolle.

Uudenlaista päästölaskentaa

Hoasin hiilijalanjäljestä osa aiheutuu sen omasta toiminnasta. Merkittävä osa aiheutuu toisaalta Hoasin yhteistyökumppaneiltaan ostamista tuotteista ja palveluista. Niiden osalta hiilijalanjäljen pienentäminen on haastavampaa.

Keinojen löytämisessä olennaista on selvittää, mistä päästöt täsmälleen aiheutuvat. Päästölaskenta on perustunut aiemmin puhtaasti rahaan, eli esimerkiksi siihen, kuinka paljon jostain palvelusta sen tuottajalle maksetaan. Caverionin kehittämässä päästölaskennassa pureudutaan sen sijaan tuotteista ja palveluista aiheutuviin todellisiin päästöihin. Esimerkiksi huoltoajojen osalta reittien optimointi ja polttoainevalinnat ovat sellaisia käytännön toimenpiteitä, joilla hiilijalanjälkeä saadaan pienennettyä.

- Niin kauan kuin päästölaskennassa katsotaan vain euroja, emme pääse kiinni siihen aitoon, oikeaan toimintaan. Nyt kun Caverion on kehittänyt omaa päästölaskentaansa niin, että pystytään todella laskemaan siitä palvelun tuottamisesta aiheutuneet päästöt, on mahdollisuus tehdä suunnitelmaa päästöjen pienentämiseksi ja toiminnan kehittämiseksi, Nyyssönen toteaa.

Vuoteen 2030 mennessä tavoitteena on vähentää 30 % päästöistä, jotka aiheutuvat Caverionin Hoasille tuottamista palveluista. Samalla kustannukset pyritään pitämään nykyisellä tasolla.

Vuorovaikutteista ja kokonaisvaltaista

Hoasilla vastuullisuuden kehittäminen nähdään nimenomaan vuorovaikutteisena. Kyse on niin laajasta haasteesta, että toimivien ratkaisujen löytäminen vaatii aktiivisuutta yhteistyön molemmilta osapuolilta. Tarkoituksena ei siis ole vain odottaa, että yhteistyökumppanit toimisivat yhä järkevämmin ja tehokkaammin.

- Haluamme yhteistyön olevan molemmille edullista ja kannattavaa. Meillä on niin paljon opittavaa ja monessa asiassa ollaan vasta niin alussa, että meidän on tärkeää olla myös yhteistyökumppaneidemme tukena ja tehdä aidosti yhteistyötä, Nyyssönen sanoo.

Nyyssönen arvostaa sitä, kuinka suurella panostuksella Caverion on lähtenyt vastuullisuusyhteistyöhön mukaan. Osapuolia yhdistää se, ettei työtä ole jätetty organisaatioissa vain vastuullisuushenkilöiden varaan vaan käyttöön on otettu kaikki resurssit, joilla näitä asioita saadaan edistettyä. Hoasin kiinteistöjohtaminen ja Caverionin operatiivinen puoli osallistuvat tiiviisti vastuullisuuden kehittämiseen.

- Kaikilla on omat vahvuusalueensa. Opimme toisiltamme ja pystymme kehittämään toimintaa paljon laajemmin ja konkreettisemmin, Nyyssönen toteaa.

Yhteisellä asialla

Hoasin ja Caverionin uraauurtavalla yhteistyöllä voi olla hyvinkin laajoja vaikutuksia. Nyyssönen näkeekin, ettei vastuullisuudessa ole kyse vain kilpailusta, vaan kestävämpiä käytäntöjä kehitetään samalla koko alan hyväksi.

- Voimme oikeasti synnyttää jotain uutta yhdessä, kehittää alaa ja sitä kautta tarjota muillekin mahdollisuuksia ja työkaluja kehittää omaa toimintaansa.

Nyyssösen mielestä vastuullisuusasioissa on helppo tyytyä teoreettisiin tavoitteisiin, mutta mitattavan tiedon avulla toimintaa saadaan kehitettyä aidosti käytännössä. Konkreettisuuden mahdollistama todellinen vaikuttavuus onkin Hoasin ja Caverionin välisen yhteistyön merkittävintä antia.

- Me teemme tässä Caverionin kanssa ihan uusia asioita. Harva yritys yltää päästölaskennassa vielä samalle tasolle ja pystyy kehittämään asiakaskohtaisia, mitattavia päästövähennyssuunnitelmia tietoon perustuen. Me olemme ytimessä siinä, että meillä kummallakin on tahto saavuttaa oikeasti jotain merkityksellistä.

Lisätietoja: Susanna Hietanen, Senior Communications Manager, Caverion Suomi, susanna.hietanen@caverion.com