Kaisa Korkala,
20.08.2024
Kiinteistöt

Miksi Caverion haastoi nuoret ja koulut pelaamaan Minecraftia?

Oletko miettinyt, mitä haluaisit sanoa tuleville sukupolville? Yrityksiltä odotetaan yhä enemmän konkreettisia vastuullisuustoimia sekä niitä tukevaa, tulevaisuuteen katsovaa viestintää. Moni B2B-yritys kuitenkin viestii vain omalle rajatulle kohderyhmälleen eikä huomioi tulevaisuuden tekijöitä ja asiakkaita. Lue blogista, miksi järjestimme kouluille Minecraft-kisan ja millaisia asioita opimme matkan varrella.

Ilmastokriisin varjossa ja sosiaalisen median pyörityksessä kasvaneet nuoret odottavat yrityksiltä yhä enemmän konkreettisia tekoja, aitoutta sekä kykyä ottaa vastaan rakentavaa kritiikkiä.

Mutta miten nuoret tavoitetaan kaiken infotulvan keskellä? Miten heidät saa osallistumaan keskusteluun, joka vaikuttaa ennen kaikkea heidän tulevaisuuteensa?

Näitä asioita me Caverionilla mietimme, kun ryhdyimme kehittämään Suomen energiaviisain koulu -kisaa. Tiimimme koki matkan varrella monia oivalluksia, joista kirjoitin alle neljä tärkeintä.

1. Uskalla katsoa seuraavaa kvartaalia pidemmälle

Kiinteistötekniikan ja teollisuuden alalla vallitsee paljon pinttyneitä käsityksiä siitä, millaista markkinointiviestinnän tulee olla. Helposti juututaan lyhytnäköiseen panos-hyöty-ajatteluun eikä uskalleta suunnitella tulevaisuutta seuraavaa kvartaalia pidemmälle.

Jos keskitytään vain reagoimaan ennakoinnin sijaan, menetetään samalla arvokkaita kasvumahdollisuuksia. Ja tulevaisuuden kasvu riippuu nimenomaan nuorista.

Kuluttajamarkkinointi tavoittaa nuoret jo turhankin tehokkaasti, mutta miten on B2B:n laita? Miten nuorille voisi kertoa tulevaisuuden työtehtävistä ja saada heidät kiinnostumaan eri aloista?

Tästä saimme ajatuksen. Voisiko jopa opetussuunnitelmaan lisätä sisältöä, joka on tehty yhteistyössä yritysten kanssa ja antaisi nuorille monipuolisen kuvan tulevaisuuden työelämästä?

2. Kutsu nuoret mukaan ilmastotalkoisiin

Kokoonnuimme poikkitieteellisen tiimin kanssa pohtimaan, miten saisimme tulevaisuuden tekijät innostumaan alastamme ja samalla välitettyä heille tärkeitä oppeja energiaviisaasta rakentamisesta.

Kiinteistöteknisillä ratkaisuilla on merkittävä rooli vihreän siirtymän edistämisessä. Rakennusala ja kiinteistöt aiheuttavat peräti 40 % maailmanlaajuisista hiilidioksidipäästöistä ja käyttävät suunnilleen saman verran kaikesta tuotetusta energiasta.

Tavoitteenamme oli kertoa lapsille ja nuorille mahdollisimman innostavalla ja osallistavalla tavalla, miten hekin voivat pienillä arkisilla teoilla vaikuttaa rakennuksista syntyviin päästöihin.

Entä mistä lapset ja nuoret sitten innostuvat? Videopeleistä tietenkin. Pelaaminen on jo vakiinnuttanut paikkansa lasten vapaa-ajassa, joten mietimme, voisiko sitä hyödyntää myös opetustarkoitukseen. Ja mikä tähän tarkoitukseen sopisikaan paremmin kuin kaikkien aikojen suosituin videopeli Minecraft.

3. Viesti ilon kautta

Saimme syksyllä 2023 järjestämäämme
Minecraft-kisaan yli 100 työtä, joihin lapset ja nuoret olivat loihtineet mitä kekseliäimpiä energiaviisaita koulurakennuksia. Järjestimme kilpailun yhteistyössä Microsoft Suomen ja Oulun kaupungin STEAM in Oulu -verkoston kanssa.

Lasten innostus oli käsinkosketeltavaa. Kun asiat tekee ilon kautta, ne myös jäävät helpommin mieleen. Eräskin pieni kilpailija ilmoitti sammuttavansa tästä lähtien valot joka kerta, kun poistuu huoneesta.

“En ollut kovin välittäny enkä ollut tiennyt, et mikä tilanne on. Mutta nyt tiiän, niin oon alkanut säästämään [energiaa]”, mietti toinen nuori osallistuja.

Myös opettajat innostuivat kilpailusta.

“Energiaviisautta opitaan toiminnan kautta. Oppilaat tekevät Minecraft-maailmassa ratkaisuja, joita he tulevaisuudessa tulevat tekemään myös oikeassa maailmassa”, kertoi yksi opettajista.

Tiimit tekivät koko kilpailun ajan hienosti töitä yhdessä. Uskonkin vahvasti, että vuorovaikutteisuus parantaa koululaisten motivaatiota ja oppimista. Se on myös tulevaisuuden taito – onhan tiimityö olennainen osa työelämääkin.


4. Muista, että nuorten tulevaisuus on kaikkien vastuulla

Suomen energiaviisain koulu -kampanja voitti mm. parhaan  työnantajamielikuvakampanjan palkinnon kansainvälisessä SABRE Awards EMEA -kilpailussa. Mielestäni tämä on osoitus Suomen edelläkävijyydestä kestävässä kehityksessä.

Kilpailun materiaalit ovat edelleen käytettävissä kaikissa kouluissa Microsoftin alustalla, joten koulut voivat halutessaan järjestää vaikka oman sisäisen kilpailunsa.

Olemme saaneet runsaasti palautetta siitä, että myös lukiolaiset olisivat halunneet osallistua kilpailuun. Saattaakin olla, että tiedossa on uusi kisa, johon kutsumme myös lukiolaiset!

PISA-tulosten alamäki on myös yritysten huolenaihe – puhummehan tulevista työntekijöistämme. Haluankin rohkaista kaikkia yrityksiä alasta riippumatta pohtimaan, miten voimme yhteistyössä oppilaitosten kanssa auttaa lapsia ja nuoria selviämään ympäristön ja yhteiskunnan haasteista ja valmistautumaan tulevaisuuden työelämään.

Suunnataan yhdessä katse tulevaisuuteen ja mietitään, millaisen viestikapulan haluamme jättää nuorille. Viestintä on meidän kaikkien vastuulla.

Jos haluat kuulla lisää Minecraft-työantajamielikuvakampanjasta, ota ihmeessä yhteyttä!

Tule mukaan syksyn kiinnostavimpaan online-tapahtumaan Vuoronvaihtoon 19.9.2024 – luvassa inspiroivia keskusteluja kestävämmän tulevaisuuden puolesta.

Kaisa Korkala
Kaisa Korkala

Markkinointi- ja viestintäjohtaja, asiakaskokemus