Markku Satta,
11.04.2025
Kiinteistöt

Onhan kiinteistömanagerillasi riittävät taustajoukot?

Kiinteistöt ovat muuttuneet yhä monimutkaisemmiksi teknisiksi kokonaisuuksiksi, joissa väärät ratkaisut voivat tulla kalliiksi. Energiatehokkuus, vastuullisuus ja käyttäjäkokemus eivät ole enää vain lisäarvoja – ne ovat kriittisiä tekijöitä kiinteistön kannattavuudelle. Siksi jokainen kiinteistömanageri tarvitsee oman ammattitaitonsa lisäksi laajan asiantuntijaorganisaation, joka tuntee kiinteistönhallinnan kaikki osa-alueet. Miten sinä varmistat, että kiinteistösi on ammattilaisten käsissä?

Alla olevien neljän väittämän avulla voit varmistua siitä, että kiinteistöäsi hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla ja että kiinteistömanagerillasi on käytössään alan viimeisin tieto, taito ja tekniikka.

1. Kiinteistömanageri tekee kiinteistön arjesta sujuvaa

Työpäivä käynnistyy, kun vuokralainen soittaa lämpötilaongelmasta. Se jatkuu kierrätyspisteiden sijoittelun pohdinnalla yhdessä jätehuollon toimijan kanssa ja päättyy energiankulutuksen poikkeamien sekä pitkän tähtäimen saneeraussuunnitelman läpikäyntiin. Kaikki tämä kuuluu kiinteistömanagerin toimenkuvaan.

Tiivistettynä kiinteistömanageri eli tekninen manageri vastaa kiinteistön teknisestä manageroinnista, ylläpidosta ja käytettävyydestä. Hän varmistaa, että kaikki toimii kuten pitääkin, jotta kiinteistön omistaja ja käyttäjät voivat keskittyä ydinliiketoimintansa kehittämiseen.

Kiinteistöalalla vallitsee tällä hetkellä merkittävä resurssipula osaavista tekijöistä. Kiinteistöpalvelujen tilaajille tämä voi näkyä esimerkiksi usein vaihtuvana henkilöstönä. Ilman tarkkaa valvontaa palvelujen ja korjaustöiden laatu saattaa kärsiä, jolloin kokeneen kiinteistömanagerin merkitys korostuu entisestään.

2. Kiinteistömanageri on moniosaaja

Moderni kiinteistönhallinta vaatii teknistä asiantuntemusta erilaisten ja eri-ikäisten rakennusten ominaisuuksista ja rajoituksista. Usein kiinteistömanagereilla onkin rakennus- tai talotekniikkaan liittyvä koulutus, mutta pelkkä tekninen ymmärrys ei riitä. Nykyään on hallittava ainakin seuraavat osa-alueet:

  • Johtamistaidot: Manageri ohjaa, seuraa ja johtaa kiinteistöpavelujen toimittajia – ja kommunikoi sujuvasti toteuttavien osapuolten kanssa.
  • Liiketoimintaosaaminen: Budjettien hallinta, OPEX- ja CAPEX-ymmärrys sekä kiinteistön koko elinkaaren kustannusten optimointi.
  • Tekninen osaaminen: Ymmärrystä kiinteistötekniikan eri osa-alueista: viemäröinnistä, sähköjärjestelmistä, paloturvallisuudesta, ilmanvaihdosta ja terveellisen ja turvallisen kiinteistön ylläpidosta.
  • Kiinteistöpalvelujen ymmärrys: Siivouksen, vartioinnin ja käyttäjäpalvelujen koordinointi aina kahviautomaateista kuntosalivälineisiin.
  • Energiaosaaminen: Energiankulutuksen seuranta ja optimointi ja pörssisähkön hintavaihtelujen ymmärrys.
  • Vastuullisuustavoitteiden tuntemus: Kestävien päätösten tekeminen kiinteistössä.
  • Kiinteistönomistajien tarpeiden ymmärrys: Sijoittaja-asiakkaiden ja käyttäjä-omistajien kaikkien tarpeiden ja tavoitteiden hahmottaminen.
  • Henkilötaidot: Kykyä tasapainotella vuokralaisten ja kiinteistönomistajan toiveiden välillä.

Harvoin löytyy ihmistä, joka hallitsisi yksin näin laajan osaamiskentän, varsinkaan suoraan koulun penkiltä. Siksi managerin taustalta onkin hyvä löytyä vahva asiantuntijaorganisaatio, jonka puoleen on helppo kääntyä.

3. Kiinteistömanagerilla on vahvat taustajoukot

Caverionin kiinteistömanagereilla on käytössään koko yrityksen asiantuntijaverkosto, joka kattaa satojen teknisten järjestelmien ja palvelujen eri osaajat. Manageri voi aina kääntyä näiden asiantuntijoiden puoleen, ja jatkuvat sisäiset koulutukset ja viikoittaiset tietoiskut pitävät osaamisen ajan tasalla. Tämä tuo kiinteistönomistajalle muun muassa seuraavia konkreettisia hyötyjä:

Energiatehokkuus ja kustannussäästöt

Kiinteistön ylläpitokuluista noin 30 % liittyy energiaan. Caverionin kiinteistömanagerit ymmärtävät pörssisähkön hinnan heilumisen syyt ja hyödyntävät talon energia-asiantuntijoiden osaamista kulutuksen optimoinnissa. Kaikki Caverionin kiinteistömanagerit suorittavat Energiaviisas caveri -koulutuksen.

Asiantuntijatukea aina saatavilla

Ympäri vuorokauden toimiva HelpDesk-palvelu ja etähallintapalvelu varmistavat, että pienet huoltotyöt hoituvat nopeasti ilman, että kiinteistömanagerin tarvitsee käyttää niihin aikaa. HelpDesk vastaa puheluihin ja sähköposteihin 24/7, myös juhlapyhinä, mikä luo käyttäjille turvallisuuden tunnetta.

Pitkän tähtäimen suunnittelu

Kiinteistömanagerin rooli korostuu erityisesti elinkaarihankkeissa. Caverionilla on 15 elinkaarikohdetta, joiden ylläpidosta ja kokonaiskustannusten hallinnasta vastaa kiinteistömanageri.

Kiinteistömanagerimme arvoivat jatkuvasti teknisten laitteiden ja rakenteiden kuntoa ja huolehtivat niiden korjaamisesta oikea-aikaisesti ja sopivilla ratkaisuilla. Näin kiinteistön elinkaaren aikaiset kustannukset pysyvät optimaalisina.

Talotekniikan asiantuntijoiden jatkuva tuki

Caverionilla on oma kokenut talotekniikan asiantuntijaorganisaatio, jonka avulla taataan kiinteistön sujuva ja asiantunteva ylläpito.

4. Kiinteistömanageri osaa hoitaa myös vaativia kiinteistöjä

Teollisuuskiinteistöissä kiinteistömanagerin on ymmärrettävä erityisesti tuotannon prosesseja, turvallisuus- ja vastuullisuusnäkökulmaa unohtamatta. Tässä piilee myös merkittävä potentiaali, sillä asiantuntevalla manageroinnilla voidaan saavuttaa huomattavia säästöjä ja toiminnan tehostamista.

Caverionin asiantuntemus kattaa kaikenlaiset kiinteistöt, mukaan lukien teollisuuskiinteistöt, mikä mahdollistaa myös teknisesti vaativien kohteiden tehokkaan manageroinnin.

Meillä on yli 70 kiinteistömanageria sekä noin 1 100 ylläpidettävää kiinteistöä 100 paikkakunnalla ympäri Suomea.

Kiinteistömanagerimme toimivat seuraavilla paikkakunnilla, mutta palvelevat asiakkaita ympäri Suomen:





Taitavinkaan kiinteistömanageri ei pysty luomaan kiinteistöön optimaalisia olosuhteita ilman riittävää taustatukea. Varmista siis aina, ettei kiinteistömanagerisi puurra yksin.

Kaipaako kiinteistösi osaavaa kiinteistömanageria taustajoukkoineen? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

Lue lisää kiinteistömanageerauksesta

Markku Satta
Markku Satta

Sales and Key Account Manager